Rogaland APs Ideologikonferanse i Sauda 16.-17. oktober

Arbeiderpartiet og arbeiderbevegelsen har stein på stein, gjennom årtier, bygget det Norge vi i dag er så stolte av. Det sies at “vi er alle sosialdemokrater”, men hva betyr egentlig det i 2020, 75 år etter Einar Gerhardsens første regjering?

Hva er hensikten til Arbeiderpartiet som politisk parti i dag? Hvem er vi til for? Hvor vil vi? Hva i samfunnet har vi til hensikt å endre? Hva er målet vårt, og hvilke verdier og formål skal Arbeiderpartiet ha?

I arbeidet med nytt partiprogram er det igangsatt en omfattende verdidebatt, der også partiets formålsparagraf, som ikke har vært revidert på 20 år, skal oppfriskes. Rogaland Arbeiderparti hiver seg inn i debatten og inviterer til en storstilt Ideologikonferanse med industrisamfunnet Sauda som arena.

Du kan se frem til to spennende dager fylt med diskusjoner og inspirerende innlegg, der alt blir knyttet sammen med den spennende industri- og arbeiderhistorie Sauda har å by på. Vi har allerede bekrefta spennende innledere som nestleder Hadia Tajik, tidligere finansminister Gunnar Berge og flere spennende navn er rett rundt hjørnet.

Program - foreløpig:

Fredag 16. oktober

Kl. 14.00         Byvandring i Åbø-byen i grupper - en vandring gjennom arbeiderhistorien.

Kl. 16.00         Bussrunde til Saudefaldene og Eramet Sauda. Påfølgende fagseminar om industripolitikk og industrihistorien.

Kl. 19.30         Konferansemiddag på Folkets Hus Sauda med festtale og underholdning

Overnatting på Kløver Hotell i Sauda.

Lørdag 17. oktober

Den store Ideologikonferansen

«Hva er sosialdemokratiet anno 2020?»

Sted: Folkets Hus Sauda Kl. 09.30 Registrering og kaffe

Kl. 10.00 Underholdning ved kulturskolen.

Velkommen - leder Rogaland AP og ordfører i Sauda

Kl. 10:15 «Hjerte i sosialdemokratiet» ved Hadia Tajik

Kl. 11:00 Hvordan tenker jeg ideologi og verdier som lokalpolitiker? Sigmund Lier, ordfører Tysvær kommune. Siv Len Strandskog, varaordfører Sola Kommune.

Kl. 11.15 Kaffepause

Kl. 11.30 «Vi skaper vår egen historie» ved Martin Kolberg

Kl. 12.30  «Ta hele landet i bruk» Hvordan sikrer vi at by og land er hand i hand fremover? ved Mads Drange, Suldal AP Distriktspolitikk og næringsutvikling, ved Olav Lindseth, grunder og hotelleier på Nesflaten. Hvordan omsetter vi dette til politikk? Ved Øystein Langholm Hansen, stortingsrepresentant.

Lunsj kl. 12.45 - 13.30

KL. 13.30 «Fagbevegelsens kraft»

Hovedinnlegg - Arvid Erga (HK) Panel: Tove Elise Madland (Fagforbundet), Fredrik Larsson (Fellesforbundet) Panel ledes av Sissel Fuglestad, Stavanger AP.

Kl. 14.15 «Kampen mot økende ulikhet og for like muligheter»Hovedinnlegg - Gunnar Berge Panel: Hamza Ali (Sola AP/AUF), Silje Hellesen (Haugesund AP) Panel ledes av Else Hauge, Klepp AP.

Slutt kl. 15.00

Transport til og fra Sauda:

Det er flere muligheter for å reise til Sauda med kollektiv eller egen bil. I utgangspunktet er det lagt opp til at det enkelte kommuneparti dekker reisen for deltagere.

Alternativer transport til Sauda fredag:

- Hurtigbåten til Sauda fra Stavanger 10:45 - 13:15 (for dagsprogram og omvisning i Åbø-byen)*- Hurtigbåten til Sauda fra Stavanger 16:45 - 19:00 (for middag)*- Det er flere bussmulighet fra Haugalandet.- Vi oppfordrer kommuneparti til å koordinere og evt. samkjøre om en kjører bil til Sauda.

Transport fra Sauda lørdag:

Det blir satt opp felles buss fra Sauda til Stavanger rett etter konferansen er slutt. Det kan tilrettelegges for stopp underveis. Retur med denne bussen dekkes av RAP.

rogaland ap logo
lo rogaland